Home Nieuws Wat we doen Help ons helpen Magazine Nomineren Info
 Trotse winnaar van de Onbeperkt070-prijs 2017
The Hague Disability Darts Invitational Op zaterdag 17 februari 2018 is het Haagse Theater aan het Spui het decor voor een groots internationaal dartstoernooi voor gehandicapte darters: het The Hague Disability Darts Invitational. Zestien topspelers uit binnen- en buitenland zullen strijden om de beker, het prijzengeld en rechtstreekse deelname aan de WDDA Winmau World Masters Championships 2018, het WK, dat later in het jaar in Engeland wordt gehouden.
Onze funding partners zijn:
Coryfeeën Het belooft een waar spektakelstuk te worden. “Ik zag dat het WK voor gehandicapte darters in een zijzaaltje werd afgewerkt en dat vond ik wat sip”, vertelt Hans Willink, die namens de Stichting Haagse Sportstimulering voor Gehandicapten het initiatief nam voor dit toernooi. “Ik ben als fotograaf al sinds de jaren negentig van de vorige eeuw verbonden aan het darts en heb alle grote Nederlandse en Engelse toernooien meegemaakt. Door die ervaring, ontstond de gedachte om een toernooi neer te zetten, dat helemaal in de sfeer is van de World Darts Trophy en de International Darts League. Voor zestien topspelers en met alles erop en eraan, compleet met meervoudig Nederlands kampioene rolstoelracen – wheelen –  Willy Feenstra die de rol van walk-on girl op zich neemt, of in dit geval de allereerste roll-on girl ooit. We spelen alle wedstrijden op een podium, met opkomstmuziek en officials van de Nederlandse Dartsbond (NDB). Marco Meijer, die ondermeer de caller is bij de Bauhaus Dutch Open Darts en het wereldberoemde Lakeside World Darts, zal de onehundredandeighty’s uit de luidsprekers laten schallen en Jacques Nieuwlaat, de commentator van RTL Darts, zal de spelers aankondigen. Omdat alle wedstrijden live gestreamd worden, zal Jacques ook het commentaar daarbij voor zijn rekening nemen”. Deelnemersveld Die live streams worden verzorgd door 1:1 Productions, experts voor het in beeld brengen van darts. Zij doen dit ondermeer bij de Winmau World Masters, de Finder Darts Masters in Hotel Zuiderduin te Egmond aan Zee en de Bauhaus Dutch Open Darts. “De organisator van de Finder Darts Masters, Gerard Elderenbosch, staat ons met raad en daad bij en we zijn ook heel dankbaar voor de grote steun en de vele adviezen van de NDB”, gaat Willink verder. “Dankzij het feit, dat zij het gehandicaptendarts zo goed oppakken, kunnen wij er een internationaal toernooi van maken. Twee weken voor ons evenement, is in Assen het Bauhaus Dutch Open Darts, waar voor het eerst ook een toernooi voor gehandicapte darters aan vastzit. De beste acht daarvan ontvangen een uitnodiging om bij ons mee te doen, net als de eerste zes van de Nederlandse ranking, die niet al bij de eerste groep zitten. Het veld wordt gecompleteerd middels twee wildcards, waardoor we zeker zijn, dat de regiospelers Yns Snelleman uit Katwijk en tweevoudig Nederlands kampioen Arie van de Rassel uit Den Haag, meedoen. Dat is leuk voor die spelers, maar ook voor TV West, die een reportage van 40 minuten komt maken en deze in de week na het toernooi uitzendt. Arie van der Rassel wordt ook de spil in de aftermovie die we laten produceren door de bekende Haagse cineast Remco Zwinkels. Deze impressie zal ondermeer via onze site, die van de NDB en die van RTL Darts worden verspreid. In Ibis Den Haag City Centre hebben we een geweldige partner gevonden om de spelers, officials en crew te herbergen en het Rotterdamse RMC verzorgt het vervoer tussen het hotel en het theater. We hopen, dat het Theater aan het Spui, voor deze gelegenheid omgetoverd tot een echte dartszaal inclusief lange tafels en banken, vanaf de eerste partij vol zit met enthousiast publiek. Opdat de spelers de unieke ervaring krijgen die ze verdienen. Ik ben ervan overtuigd, dat het dartspubliek ze dit ook gunt.” Er zijn twee sessies: Overdag (t/m kwartfinales) van 10.30 tot 18.00 uur en ‘s avonds (halve finales en finale)van 19.30 tot circa 22.00 uur. Er is een voordelig passe-partout voor beide sessies.
Klik hier voor het  Spelersreglement Klik hier voor de kaartverkoop